Brev:
Søvn, mad og høje skrig
13. oktober 2023
Alder:
5 mdr.
Søvn, mad og høje skrig
Hej Helen,
Min dreng er lige blevet 5 mdr her d.4/10 og han er en meget glad og nysgerrig dreng som vil røre ved alt og komme alt i munden. Jeg er dog udfordret omkring at han ikke kan ligge på maven mere end 5 minutter uden han begynder at skrige og vil blive båret. Så vi sørger for at han kommer på maven flere gange dagligt men ikke over længere perioder.
Han er de sidste par dage startet med at skrige utrolig højt, ikke at han er utilfreds men han skriger bare hvis han ikke kan få bideringen i munden eller han ikke lige får holdt den længe. Jeg sørger for at snakke med ham (selvom det lyder lidt sjovt) men jeg nævner for han at han skriger og det super højt og dygtig osv.
En anden ting som er en udfordring er at han har mange opvågninger om natten hvilket udmatter os begge meget. Hans plan er således:
Vågner omkring 6.30 bliver ammet og sover igen en times tid
Vågner omkring 7.30 og sover igen ca kl 8 ( her er det allerede blevet svært st putte ham selvom jeg svøber ham )
Vågner omkring 9-9.30, spiser grød ved 10-tiden ( hans grød består enten majsmel, boghvedemel eller hirsemel med forskellige frugt topping)
Puttes omkring 11-11.30 også en udfordring nu da han normalt sover 2-2.5 timer men det blev til 45 min igår.
Omkring 14 får han en flaske og sover lille lur
Omkring 16-17 tager han sig en lur hvor han bliver ammet
Omkring 18.30 får han grøntsagsmos
Omkring 20.30 bliver han ammet og sover og de mange opvågninger starter efter kl 23
Jeg ved ikke om jeg skal begynde at øge ham i mad altså lige nu giver jeg 1/2dl grød og mos. Måske skulle han øges i mængde og tilføje en extra måltid?
Han har haft forstoppelse siden han startet på grød men vi har brugt Microlax efter lægens anvisning og bruger nu lactulose over en længere periode indtil maven stabiliseres.
Men jeg tænker de mange opvågninger og ammninger om natten skyldes st han ikke er mæt og derfor skulle jeg måske sørger for at give ham en den aften grød altså holde ham vågen lidt længere og derefter en flaske?
Jeg ved heller ikke om han får væske nok men han bliver ammet som han skal og har våde bleer og får tilbudt vand til hvert måltid. Han vejer 7.5 og er 70 cm lang.
Jeg vil gerne snart overgå til flaske så jeg kan være sikker op han for nok mælk da jeg ikke føler han bliver mæt af mine ammninger.
Mange tak.